donderdag 30 juni 2011

"Freedom of Flight"

Hallo allemaal!

Lang gewacht, toch gekomen; eindelijk weer een berichtje vanuit evora. Dit zal waarschijnlijk één van de laatste zijn aangezien het einde nu echt in zicht is!!
In het vorige berichtje was te lezen dat ik 1 juli mijn Commercial Pilot Licence heb behaald. Hierna heb ik helaas ruim 2 weken aan de grond gestaan. Dit omdat ik moest wachten tot grond school voor de Seneca V zou beginnen. De grond school bestaat uit de gebruikelijke briefings over alle ins en outs van het vliegtuig. Zoals te verwachten zat er natuurlijk veel verschil in tov de TB20. Zo is de Seneca V uitgerust met niet één maar 2 motoren welke elk 220pk leveren. Dat is dus 440pk totaal. Best een verschil dus met de 250pk welke de TB20 leverde. Dat vliegen op 2 motoren is natuurlijk heel leuk maar uiteindelijk zal ik voor het merendeel maar vliegen op 1 motor (het zogenaamde N-1 vliegen).
De 15e en 16e ben ik voor het eerst de sim in geweest. Hier vooral bezig gehouden met de opstart procedures waarmee je, als je het snel doet, toch ruim 15 minuten mee bezig bent.
De 20e zou ik voor het eerst de eerste vlucht gaan maken. Helaas na het uitvoeren van de run-up checks bleek de oliedruk in de #2 motor te laag te zijn. Bij deze meteen de eerste cancel te pakken. De volgende dag gelukkig op een andere kist dezelfde checks gedaan. Alles was 'within limits' dus cleared, start timing en gaan. Ik moet zeggen, die 440pk voel je wel als je de remmen loslaat. Heerlijk gevoel. Opstijgen gaat nog lichter dan op de 20 dus das mooi. In de lucht weer een beetje steep turns gedaan en approach to stall.
De 2e les heb ik alles op de automatische piloot gevlogen. Deze moet je ook allemaal kunnen voor de check. Niet al te lastig gelukkig.
Binnenkort weer ils'jes vliegen op Beja en Montijo..Daarna wat long navigations naar Porto oid. En daarna (hopelijk toch echt binnen 3.5 week) de ME/IR (Multi-Engine Instrument Rating) check. Maar alles op z'n tijd dus binnenkort meer....

Wie ben ik!?!?
                             
                           
                                
                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten