donderdag 2 juni 2011

IR, nachtvliegen, CPL & strand

Hallo allemaal!

Na een maand niks van me te laten horen te hebben, hier eindelijk weer een update vanuit Évora...(een lange deze keer)
De afgelopen vier weken heb ik het erg druk gehad met vliegen.
Allereerst heb ik mijn 'instrument rating' check in één keer gehaald. Tijdens deze check moest ik laten zien dat ik zowel in multi-crew (met de examinator als mijn co) en als single pilot kan vliegen op puur de instrumenten. Voor deze check wordt er ook verwacht dat ik alle regeltjes betreffende instrument vliegen weet. Deze staan geschreven in doc8168 (klik). De check werd gevlogen op het vliegveld van Beja. Hier moest ik een ILS en een NDB approach laten zien. Niet heel erg moeilijk aangezien ik deze al zo'n 15 keer heb gedaan. Vervolgens op de terugweg naar evora moest ik een steep turn (45 graden) en een approach to stall laten zien. Deze ook zonder problemen gedaan en dus kreeg ik na het stoppen van de motor te horen dat ik geslaagd was. Prima dus.
Na het behalen van het IR staat het CPL op het programma. Voordat je deze mag doen moet je eerste een aantal uur hebben nacht gevlogen. Zo gezegd zo gedaan. Echt een aparte ervaring moet ik zeggen. Totaal anders dan overdag waardoor je opnieuw moet leren om de approach en landing in te schatten.
Nu was het dus tijd voor het Commercial Pilor License. Hiermee ben je zeg maar bevoegd om geld te verdienen met vliegen. De CPL check vertoond een hoop overeenkomsten met de 70 uurs check. Alleen zijn ze hiermee wat strenger op hoogte afwijkingen e.d. Om te oefenen voor de check moest ik ook voor het sinds tijden weer eens solo op pad. Tijdens de solo gewoon een beetje gecruised om te kijken of ik nog wist waar alle plaatsen liggen. Niet al te bijzonder voor de rest. Als laatste les voor de check heb ik met Mr. Cortez nog een lange navigatie vlucht van 2,5 uur gemaakt. Hierbij hebben we touch and go's gemaakt op 2 veldjes een beetje ten noorden van evora. Deze baantjes waren nog korter dan die van evora dus zodra je geland was moest je meteen vol gas geven om geen baan tekort te hebben. Een hoop geleerd tijdens deze vlucht dus ik was helemaal klaar voor de check...
De examinator kwam 10 minuten voordat ik zou vertrekken pas op school aan. Na een korte briefing meteen de walk around gedaan en de lucht ingegaan. Eerst moest ik een stuk navigeren en daarna een stuk diverteren. Vervolgens trok hij het gas dicht en moest ik een forced landing maken. Ik zat in de buurt van een perfect geasfalteerde strip dus daar wou ik dan ook heen. Helemaal geconfigureerd voor de landing moest ik de go-around inzetten omdat we daar niet mochten landen (mag alleen in geval van een echte emergency). 'Nice one' werd er gezegd en ik mocht weer koers zetten richting evora. Op de terugweg weer een steep turn en een approach to stall gedaan en met een high speed approach (150 kts; 330 km/hr, nog nooit gedaan) het circuit gejoined. Er stond onderhand een aardige cross wind dus dat was een mooie uitdaging voor mij. Landing was prima. Daarna een flapless landing gemaakt waarbij hij mijn airspeed indicator af plakte. Ook geen probleem. Vervolgens vroeg hij of hij misschien ook een keertje mocht landen. Meneer was oud CFI en vliegt tegenwoordig A320 wat volgens hem geen echt vliegen was. Geen probleem zei ik. Hij maakt er een low circuit van en feliciteerde mij vervolgens met het behalen van het CPL. Omdat dit mijn laatste landing op de TB20 zou zijn mocht ik zelf weten hoe we aan de grond kwamen. Glide-in zij ik meteen en ik trok het gas dicht. Na de glide-in netjes afgemaakt te hebben stonden we weer aan de grond. 'Nice exam' was het resultaat en met 2 S+'en was ik ook erg tevreden. Mooie afsluiting op dit mooie vliegtuigje dus....
Nu moet ik helaas een hele week wachten voordat ik kan beginnen met de groundschool voor de Seneca V. Dit is het laatste vliegtuig welke ik in Portugal zal vliegen alvorens weer naar Nederland terug te komen. Kan niet wachten tot het zover is!!!
                      
Natuurlijk naast al het vliegen ook nog tijd gehad voor ontspanning. Zo zijn we weer met 2 huizen naar de kust gegaan om lekker aan het strand te chillen en gaan we volgende week richting de Algarve voor een weekendje Albufeira.
Tot later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten