zaterdag 12 februari 2011

40 uurs check en 300NM

Hallo!

Hier weer een update vanuit het o zo gezellige Évora! Ik heb de afgelopen dagen niet heel veel anders gedaan dan vliegen. De teller staat inmiddels al op 55 uur. Ook heb ik vd week voor de 100ste keer de TB200 in één stuk aan de grond gebracht. Dat is toch wel even een vermelding waard vindt ik.
Woensdag 2 februarie heb ik de 40 uurs check met succes afgelegd. De 40 uurs check is ongeveer als de eerder gedane 20 uurs check. Bij deze check wordt je alleen beoordeeld op 5 verschillende onderdelen waaronder general flight work (bochtjes draaien en klimmen en dalen) en emergency procedures. Voor mijn gevoel was ik na 20 minuten al op minstens 2 punten gezakt (ik vergat de after t/o checklist hardop op te noemen en ik zat op de verkeerde hoogte. Blijkbaar heb ik dit goedgemaakt met een, volgens de instructeur, 'nice' glide in. (hierbij wordt op 300 meter hoogte het gas dichtgetrokken en moet je zonder power de kist aan de grond zetten). Die check is dus binnen! Op naar de 70 en de eerste gouden strepen!
Zaterdag 12 februari heb ik de 300NM gevlogen. Dit is een vlucht van ongeveer 500 km welke verplicht is voor behalen van het brevet. De vlucht ging van Évora naar Portimão om op de terugweg een tussenstop te maken op Santarem.
De vlucht verliep over het algemeen prima. Echter op de eerste leg moest ik een stuk omvliegen om een wolken deken op 1500 voet te ontwijken. Na hier omheen te zijn gevlogen heb ik de rest van de route naar Portimão in prima weer gevlogen. Ook wel grappig, wanneer je naar Portimão vliegt wordt je vlak voor aankomst overgezet op Faro Approach. Is wel leuk want hier zitten ook de Easyjet en Lufthansa kisten op. Leuk om op dezelfde frequentie te zitten. Toen ik Portimão naderde kreeg ik te horen dat er een parachutisten wedstrijd aan de gang was. Extra goed opletten dus. Kist aan de grond gezet, getankt, stempel gehaald en meteen weer doorgegaan naar Santarem waar ik net op tijd aankwam. Er trok deze dag namelijk een koufront over het gebied welke gepaard gaan met lage bewolking en regen. Hier gelukkig net op tijd geland en meteen weer opgestegen en koers gezet richting Évora. Al met al een leuke dag dus weer.
Volgende blog zal waarschijnlijk gaan over de 70 uurs check welke er aan zit te komen. Tot dan!

Gr.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten