maandag 31 januari 2011

Navigeren

Beste lezer,

Tijd voor voor weer een nieuw berichtje over een nieuw hoofdstuk van mijn tijd hier in het, steeds meer zonnig wordende, Evora.
Ik heb eindelijk alle basis lessen achter de rug. Dwz de oefen vluchten waarin het klimmen, dalen, bochtjes draaien en natuurlijk de emergency procedures worden geoefend. Gelukkig maar want dat wordt je na 25 vlieguren ook wel aardig zat.
Gelukkig dat achter de rug te hebben was het tijd voor iets nieuws...navigeren.....Hierbij vlieg je op een vaste hoogte een route welke gedefinieerd is door (meestal) dorpen en/of meren. Je moet hierbij dan ook rekening houden dat je moet corrigeren voor de wind en dan moet je dus berekenen hoe lang je over een bepaalde 'leg' doet.
De eerste navigatie vlucht bestond uit een route van een klein uurtje. De volgende dag moest ik deze route solo vliegen. Alles ging prima, lekker weertje, niks aan de hand.
Van het weekend dacht ik lekker vrij te hebben maar ik stond zowel voor zaterdag als voor zondag ingepland voor een navigatie vlucht. Dit keer een trip naar Portimão (LPPM). Portimão ligt in het zuiden van Portugal op zo'n 50 km van Faro. De voorbereidingen voor zo'n vlucht nemen even aardig wat tijd in beslag maar het is het allemaal waard als je de zuidkust van Portugal aan de horizon ziet verschijnen. Zondag moest ik deze vlucht van ruim een uur in mijn eentje vliegen. Alles ging prima tot ik contact opnam met Lisbon Mil (Je staat nl gedurende de hele vlucht onder controle van de luchtverkeersleiders). De mode C functie van mijn transponder bleek niet te werken. Dit betekende dat ATC niet kon zien op welke hoogte ik vloog en wat mijn snelheid was. Ik moest daarom om de zoveel tijd doorgeven hoe hoog ik vloog. Eenmaal aangekomen in Portimão heb ik een straight-in gekregen en kon ik dus meteen gaan landen. De aanvliegroute naar Portimão is echt schitterend. Je vliegt op zo'n 150 meter over de huisjes heen en zet vervolgens het vliegtuig op een vrij korte baan neer. Op Portimão even snel getankt, wat gedronken en meteen weer koers gezet richting Evora. De terugweg heb ik parallel aan de westkust gevlogen. En weer, wat een uitzicht!..
Nu is het alweer bijna tijd voor de 40 uurs check welke ik naar verwachting a.s. donderdag zal hebben.

Grtz..

Zie hieronder de foto's van mijn solo trip naar Portimão...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten