zondag 23 januari 2011

20 uurs check

Tijd voor weer een update vanuit Evora.
Afgelopen week was het hier heel erg mooi weer. Weinig tot geen wind en een clear blue sky. Temperatuur lag rond de 15 graden dus dat was ook wel lekker. Ik heb in deze week echt een hoop kunnen doen. Ruim 7.8 uur gevlogen. Dat is best veel aangezien ik de weken hiervoor gemiddelde maar 3,5 uur per week vloog. De uren teller staat nu dan ook al op 23.5 uur!
Ik had deze week ook mijn 20 uurs check. Dit is een soort examen waarin de basics van het vliegen worden getest. Ik had een nederlandse 'examinator' dus dat was wel relaxed. De check begon met een pedra departure naar training area Foxtrot. Hier een aantal oefeningetjes gedaan waaronder climbs, descents, slow flight, steep turns en een forced landing. Hier wordt het gas dichtgegooid om een engine failure te simuleren. Je moet dan beginnen om de best glide speed te behouden. Dit is voor de TB200 86 knopen. Vervolgens moet je, rekening houdend met de windrichting, een geschikte plek zoeken om een noodlanding te kunnen maken. Gelukkig voor mij zaten we op het moment van de oefening boven een airstrip wat wordt gebruikt voor zweefvliegtuigjes. Ik kon dus meteen downwind joinen en de kist aan de grond zetten. Natuurlijk hebben we dat niet gedaan maar heb ik op zo'n 150 voet een go-around gemaakt en terug geklommen naar 3000 voet. De check afgesloten met een mooie zachte landing en tijdens de briefing te horen gekregen dat ik was geslaagd. Die check is dus ook binnen!
Komende week wordt helaas een hoop wind verwacht dus waarschijnlijk wordt het minder vliegen...

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten