donderdag 13 januari 2011

Solo!

Ja mensen, het moment is eindelijk daar! Ook ik heb mijn eerste solo gehad. En wat voor één, van horen zeggen misschien wel de 'moeilijkste'. Dit verwijst naar het feit dat ik, laten we zeggen, niet de enigste in het circuit van evora was. De solo bestaat het vliegen van het bekende (of niet) circuit:
Dit circuit wordt 3 keer gevlogen, er worden dus 2 touch and go's gemaakt en 1 full stop landing. Ik moest dit circuit delen met 6 andere vliegtuigen die op het zelfde moment als ik ook circuits aan het draaien waren, of die net terug kwamen om te landen. Omdat ik mijn solo tegen zonsondergang vloog, keek ik, als ik op downwind zat, volledig in de zon wat het in de gaten houden van andere vliegtuigen ook een stuk moeilijker maakte. Hierdoor kwam ik toen ik de eerste keer naar base draaide behoorlijk dicht bij een ander vliegtuig welke voor mij gezien van links kwam. Hierdoor moest ik de eerste keer een go-around maken. (Dat is dus niet landen, maar vol gas verder vliegen over de baan en terug klimmen naar circuit hoogte). De tweede keer dat ik op downwind zat zei de toren mij om een '360 to the left' te maken. Dit omdat er ruimte gemaakt moest worden voor andere vliegtuigen die in het circuit zaten.
De landingen die hierop volgden waren daarentegen niet om over te klagen. Echter was de eerste een beetje bumpy omdat ik de thottle niet volledig gesloten had. Maar de andere 2 waren gelukkig wel mooi. Na afloop werd ik door mijn instructeur al opgewacht om de rituelen af te leggen welke elke eerste solo student moet doen. Ik zou zeggen zie de foto's in het filmpje voor verdere details...(en nee er zit geen geluid bij)


Volgende keer staan er 2 uur met instructeur en 1,5 uur solo op het programma. Tijdens deze solo mag ik ook het circuit verlaten en alleen een training area in om te oefenen voor mijn 20 uurs check die daar direct op volgt.

Grtz..!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten