donderdag 3 maart 2011

70 uurs check

Beste iedereen,

Tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ik heb echter niet stil gezeten. Na mijn 300 NM vlucht heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met diverten. De instructeur zegt dan waar hij wil dat je heen gaat en dan moet jij daar maar zien te komen.
Ook heb mijn ouders na (alweer) 2 maanden eventjes gezien. Ik heb eerst een hele zondag als toerist in eigen land doorgebracht waarna ik ze een dagje mee heb genomen naar Evora om daar alles te laten wat er te zien was.
Woensdag 2 maart was het tijd voor de 70 uurs check. Deze check betekend het einde van het eerste onderdeel van de praktijkfase; vliegen op zicht (VFR). Hierna zal worden begonnen met vliegen met behulp van de instrumenten (IFR).
Ik was aan de beurt om 0815 in de ochtend. Voor de check vlucht moest ik een vlucht voorbereiden naar Badajoz. Dat is in Spanje. We gaan hier niet echt naartoe want ik moet onder andere laten zien dat ik kan diverteren. De vlucht ging wel aardig. Ik moest diverteren naar plekken waar ik al vaker geweest was dus dat was niet al te moeilijk. Ook moest ik een aantal emegencie checklists opnoemen. Verder moest ik wat steep turns, slow flight en een approach to stall in landing configuration doen. Ook deze gingen wel goed. Om de check af te sluiten moest ik nog 3 circuitjes vliegen waarbij ik een flapless landing moest maken en een glide-in moest doen. Tijdens de glide-in trok Mr. Gomes (de examinator) het gas boven het veld dicht en moest ik zonder motor vermogen de kist veilig aan de grond zetten. Gelukkig ging ook dit naar tevredenheid van Mr. Gomes.Tijdens de briefing kreeg ik te horen dat ik op alle punten geslaagd was en dus de check had gehaald. Mijn nieuwe epauletten (met strepen) kreeg ik echter pas de volgende dag want er was deze dag een brandoefening aan de gang. Uiteindelijk heb ik ze dan toch...


Komende dagen resteren mij nog 4 sim sessies waarna ik ga beginnen met IFR. Dit zijn tevens mijn laatste vluchten op de TB-200. Hierna zal ik verder gaan op de TB-20 (zie plaatje) waar ik over een aantal weken mijn IR (Instrument Rating) moet gaan halen.

            
          TB-200
TB-20

Grtz..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten