zondag 17 april 2011

Sevilla and Caparica Beach

Boa tarde!

Afgelopen week weer een hoop meegemaakt. Ik heb samen met mijn instructeur Mr. Cortez een 'long navigation' gemaakt naar Sevilla, via Faro. Wat een zit was dat. Totaal een afstand afgelegd van ruim 600 Kilometer in zo'n 3,2 uur..Nou is dat natuurlijk best lang als je bedenkt dat we vliegen met snelheid van zo'n 300 km/hr..Maar ik heb zowel op Faro als op Sevilla een approach gemaakt. Op faro heb ik een VOR approach gemaakt gevolgd door een touch and go. Op Sevilla een ILS approach ook weer gevolgd door een touch and go..Het blijft gewoon super mooi als je tussen alle Boeings en Airbussen vliegt welke daar ook komen om te landen. Nu nog zo'n 10 missies te gaan voor mijn 'Instrument Rating'. Hierna zal ik een aantal nachtvluchten maken waarna ik bijna op mag voor mijn Commercial Pilot License (CPL) en ook geld mag verdienen met vliegen...Can't wait!!
Vrijdag avond hebben we het ook gepresteerd om op ons riante balkon van 4 bij 3 met 7 man te BBQ'en. Was aardig gelukt al zeg ik het zelf..
                    
Zaterdag was zowat de heettste dag tot nu toe hier in Portugal met een temperatuur van rond de 29 graden en een licht briesje..Ideaal voor een lekker dagje strand. We zijn met de hele klas (9 man) richting het westen gereden waar het prachtige Caparica Beach ligt. Echt wat een golven zeg..sommige zo'n 4 meter..nog nooit zo erg meegemaakt. Dit is dan ook de grote oceaan en niet de Middellandse zee..
Helaas aardig verbrand...maar dat was het wel waard moet ik zeggen. Gaan we snel nog eens doen denk ik..
                    
                    
                                   
Tot later!!

zondag 10 april 2011

Eerste vluchten op de TB20

Hallo!

Tijd voor weer een update van mijn tijd hier in Évora..
Afgelopen weken is hier de lente goed begonnen. En dat was te merken aan de lekkere hoge temperaturen van rond de 27 graden. Echt een hel als je dan moet vliegen. Voornamelijk in drie van onze (uit nederland afkomstige) kisten waar GEEN airco inzit haha..
Toch volop kunnen vliegen deze warme dagen. Dit allemaal op de nieuwe kist waar ik tegenwoordig op vlieg; de TB20..Echt een lekker stabiel ding vergeleken met de TB200. Met inklapbaar landingsgestel; dus op final even dubbel checken of je gear 'down and locked' is.
Ik ben mij tijdens deze vluchten aan het voorbereiden op mijn IR (Instrument Rating) welke ik waarschijnlijk over een klein aantal weekjes zal hebben. Tijdens deze check moet je laten zien dat je kan vliegen puur op basis van de vlieg instrumenten.
Mede om dit te oefenen zijn we naar een aantal nieuwe (verdere) velden geweest. Zo heb ik navigatie vluchten gemaakt naar Badajoz (spanje) en naar Faro (bekend). Op beide ben ik door de toren tussen de aankomende en vertrekkende boeings en airbussen geloods. Vervolgens heb ik een touch and go gemaakt op een baan welke 2 keer breder en 4 keer langer is dan het baandje op evora. Echt een toffe ervaring als je dat voor het eerst doet.
Afgelopen week heb ik ook op Montijo een PAR (Precision Approach Radar) approach gemaakt. Ook dit was echt gaaf om een keertje te doen.
Naast het vliegen gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Vooral veel in de zon liggen met een biertje erbij en natuurlijk een beetje leren...Zaterdag middag zijn we nog naar Lissabon geweest om wat te eten en te drinken..Altijd gezellig (zie foto's)
Owh jah en natuurlijk aftellen voor 21 april. Dan ga ik namelijk weer een weekje naar huis toe. Can't wait!!!

Grtz. Ronald



woensdag 23 maart 2011

Last flight on the TB200

Hallo weer!

Hier weer een korte update vanuit Evora.
De weken na mijn 70 uurs check bestonden voornamelijk uit veel sim sessies. Ik had nog 3 BIN (Basis Instrument Navigation) en 2 IP (Instrument Procedures) openstaan. Hierbij moet je in de simulator een complete vlucht vliegen op de instrumenten. Ik heb hierbij een vlucht naar Faro en naar Badajoz (spanje) gemaakt. De moeilijkheidsfactor ligt hierbij voornamelijk bij de approach en landing. Er komt hier echt zoveel op je af waar je je aandacht aan moet besteden dat je soms bijna vergeet het vliegtuig te vliegen. Al met al wel naar tevredenheid afgesloten.
Ook heb ik vandaag voor de laatste keer gevlogen op de TB200. Tijdens deze laatste vluchten heb ik in principe hetzelfde gedaan als in de sim. Ook heb ik wat ILS approaches gemaakt op Beja airport.
Voor de rest ben ik zaterdag met wat mensen de omgeving vanaf de grond gaan verkennen. We zijn naar Evora Monte en Estremoz geweest. Heel grappig is dat je weet waar je ongeveer bent omdat je talloze keren over deze plaatsten hebt gevlogen. Zondag heb ik voor het eerst een dagje bij het zwembad gelegen..Water was nog beetje koud maar daar komt komende weken wel verandering in denk ik...

Bis später!

Hieronder nog wat foto's van zaterdag...




donderdag 3 maart 2011

70 uurs check

Beste iedereen,

Tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ik heb echter niet stil gezeten. Na mijn 300 NM vlucht heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met diverten. De instructeur zegt dan waar hij wil dat je heen gaat en dan moet jij daar maar zien te komen.
Ook heb mijn ouders na (alweer) 2 maanden eventjes gezien. Ik heb eerst een hele zondag als toerist in eigen land doorgebracht waarna ik ze een dagje mee heb genomen naar Evora om daar alles te laten wat er te zien was.
Woensdag 2 maart was het tijd voor de 70 uurs check. Deze check betekend het einde van het eerste onderdeel van de praktijkfase; vliegen op zicht (VFR). Hierna zal worden begonnen met vliegen met behulp van de instrumenten (IFR).
Ik was aan de beurt om 0815 in de ochtend. Voor de check vlucht moest ik een vlucht voorbereiden naar Badajoz. Dat is in Spanje. We gaan hier niet echt naartoe want ik moet onder andere laten zien dat ik kan diverteren. De vlucht ging wel aardig. Ik moest diverteren naar plekken waar ik al vaker geweest was dus dat was niet al te moeilijk. Ook moest ik een aantal emegencie checklists opnoemen. Verder moest ik wat steep turns, slow flight en een approach to stall in landing configuration doen. Ook deze gingen wel goed. Om de check af te sluiten moest ik nog 3 circuitjes vliegen waarbij ik een flapless landing moest maken en een glide-in moest doen. Tijdens de glide-in trok Mr. Gomes (de examinator) het gas boven het veld dicht en moest ik zonder motor vermogen de kist veilig aan de grond zetten. Gelukkig ging ook dit naar tevredenheid van Mr. Gomes.Tijdens de briefing kreeg ik te horen dat ik op alle punten geslaagd was en dus de check had gehaald. Mijn nieuwe epauletten (met strepen) kreeg ik echter pas de volgende dag want er was deze dag een brandoefening aan de gang. Uiteindelijk heb ik ze dan toch...


Komende dagen resteren mij nog 4 sim sessies waarna ik ga beginnen met IFR. Dit zijn tevens mijn laatste vluchten op de TB-200. Hierna zal ik verder gaan op de TB-20 (zie plaatje) waar ik over een aantal weken mijn IR (Instrument Rating) moet gaan halen.

            
          TB-200
TB-20

Grtz..

zaterdag 12 februari 2011

40 uurs check en 300NM

Hallo!

Hier weer een update vanuit het o zo gezellige Évora! Ik heb de afgelopen dagen niet heel veel anders gedaan dan vliegen. De teller staat inmiddels al op 55 uur. Ook heb ik vd week voor de 100ste keer de TB200 in één stuk aan de grond gebracht. Dat is toch wel even een vermelding waard vindt ik.
Woensdag 2 februarie heb ik de 40 uurs check met succes afgelegd. De 40 uurs check is ongeveer als de eerder gedane 20 uurs check. Bij deze check wordt je alleen beoordeeld op 5 verschillende onderdelen waaronder general flight work (bochtjes draaien en klimmen en dalen) en emergency procedures. Voor mijn gevoel was ik na 20 minuten al op minstens 2 punten gezakt (ik vergat de after t/o checklist hardop op te noemen en ik zat op de verkeerde hoogte. Blijkbaar heb ik dit goedgemaakt met een, volgens de instructeur, 'nice' glide in. (hierbij wordt op 300 meter hoogte het gas dichtgetrokken en moet je zonder power de kist aan de grond zetten). Die check is dus binnen! Op naar de 70 en de eerste gouden strepen!
Zaterdag 12 februari heb ik de 300NM gevlogen. Dit is een vlucht van ongeveer 500 km welke verplicht is voor behalen van het brevet. De vlucht ging van Évora naar Portimão om op de terugweg een tussenstop te maken op Santarem.
De vlucht verliep over het algemeen prima. Echter op de eerste leg moest ik een stuk omvliegen om een wolken deken op 1500 voet te ontwijken. Na hier omheen te zijn gevlogen heb ik de rest van de route naar Portimão in prima weer gevlogen. Ook wel grappig, wanneer je naar Portimão vliegt wordt je vlak voor aankomst overgezet op Faro Approach. Is wel leuk want hier zitten ook de Easyjet en Lufthansa kisten op. Leuk om op dezelfde frequentie te zitten. Toen ik Portimão naderde kreeg ik te horen dat er een parachutisten wedstrijd aan de gang was. Extra goed opletten dus. Kist aan de grond gezet, getankt, stempel gehaald en meteen weer doorgegaan naar Santarem waar ik net op tijd aankwam. Er trok deze dag namelijk een koufront over het gebied welke gepaard gaan met lage bewolking en regen. Hier gelukkig net op tijd geland en meteen weer opgestegen en koers gezet richting Évora. Al met al een leuke dag dus weer.
Volgende blog zal waarschijnlijk gaan over de 70 uurs check welke er aan zit te komen. Tot dan!

Gr.

maandag 31 januari 2011

Navigeren

Beste lezer,

Tijd voor voor weer een nieuw berichtje over een nieuw hoofdstuk van mijn tijd hier in het, steeds meer zonnig wordende, Evora.
Ik heb eindelijk alle basis lessen achter de rug. Dwz de oefen vluchten waarin het klimmen, dalen, bochtjes draaien en natuurlijk de emergency procedures worden geoefend. Gelukkig maar want dat wordt je na 25 vlieguren ook wel aardig zat.
Gelukkig dat achter de rug te hebben was het tijd voor iets nieuws...navigeren.....Hierbij vlieg je op een vaste hoogte een route welke gedefinieerd is door (meestal) dorpen en/of meren. Je moet hierbij dan ook rekening houden dat je moet corrigeren voor de wind en dan moet je dus berekenen hoe lang je over een bepaalde 'leg' doet.
De eerste navigatie vlucht bestond uit een route van een klein uurtje. De volgende dag moest ik deze route solo vliegen. Alles ging prima, lekker weertje, niks aan de hand.
Van het weekend dacht ik lekker vrij te hebben maar ik stond zowel voor zaterdag als voor zondag ingepland voor een navigatie vlucht. Dit keer een trip naar Portimão (LPPM). Portimão ligt in het zuiden van Portugal op zo'n 50 km van Faro. De voorbereidingen voor zo'n vlucht nemen even aardig wat tijd in beslag maar het is het allemaal waard als je de zuidkust van Portugal aan de horizon ziet verschijnen. Zondag moest ik deze vlucht van ruim een uur in mijn eentje vliegen. Alles ging prima tot ik contact opnam met Lisbon Mil (Je staat nl gedurende de hele vlucht onder controle van de luchtverkeersleiders). De mode C functie van mijn transponder bleek niet te werken. Dit betekende dat ATC niet kon zien op welke hoogte ik vloog en wat mijn snelheid was. Ik moest daarom om de zoveel tijd doorgeven hoe hoog ik vloog. Eenmaal aangekomen in Portimão heb ik een straight-in gekregen en kon ik dus meteen gaan landen. De aanvliegroute naar Portimão is echt schitterend. Je vliegt op zo'n 150 meter over de huisjes heen en zet vervolgens het vliegtuig op een vrij korte baan neer. Op Portimão even snel getankt, wat gedronken en meteen weer koers gezet richting Evora. De terugweg heb ik parallel aan de westkust gevlogen. En weer, wat een uitzicht!..
Nu is het alweer bijna tijd voor de 40 uurs check welke ik naar verwachting a.s. donderdag zal hebben.

Grtz..

Zie hieronder de foto's van mijn solo trip naar Portimão...







zondag 23 januari 2011

20 uurs check

Tijd voor weer een update vanuit Evora.
Afgelopen week was het hier heel erg mooi weer. Weinig tot geen wind en een clear blue sky. Temperatuur lag rond de 15 graden dus dat was ook wel lekker. Ik heb in deze week echt een hoop kunnen doen. Ruim 7.8 uur gevlogen. Dat is best veel aangezien ik de weken hiervoor gemiddelde maar 3,5 uur per week vloog. De uren teller staat nu dan ook al op 23.5 uur!
Ik had deze week ook mijn 20 uurs check. Dit is een soort examen waarin de basics van het vliegen worden getest. Ik had een nederlandse 'examinator' dus dat was wel relaxed. De check begon met een pedra departure naar training area Foxtrot. Hier een aantal oefeningetjes gedaan waaronder climbs, descents, slow flight, steep turns en een forced landing. Hier wordt het gas dichtgegooid om een engine failure te simuleren. Je moet dan beginnen om de best glide speed te behouden. Dit is voor de TB200 86 knopen. Vervolgens moet je, rekening houdend met de windrichting, een geschikte plek zoeken om een noodlanding te kunnen maken. Gelukkig voor mij zaten we op het moment van de oefening boven een airstrip wat wordt gebruikt voor zweefvliegtuigjes. Ik kon dus meteen downwind joinen en de kist aan de grond zetten. Natuurlijk hebben we dat niet gedaan maar heb ik op zo'n 150 voet een go-around gemaakt en terug geklommen naar 3000 voet. De check afgesloten met een mooie zachte landing en tijdens de briefing te horen gekregen dat ik was geslaagd. Die check is dus ook binnen!
Komende week wordt helaas een hoop wind verwacht dus waarschijnlijk wordt het minder vliegen...

Tot de volgende keer!

donderdag 13 januari 2011

Solo!

Ja mensen, het moment is eindelijk daar! Ook ik heb mijn eerste solo gehad. En wat voor één, van horen zeggen misschien wel de 'moeilijkste'. Dit verwijst naar het feit dat ik, laten we zeggen, niet de enigste in het circuit van evora was. De solo bestaat het vliegen van het bekende (of niet) circuit:
Dit circuit wordt 3 keer gevlogen, er worden dus 2 touch and go's gemaakt en 1 full stop landing. Ik moest dit circuit delen met 6 andere vliegtuigen die op het zelfde moment als ik ook circuits aan het draaien waren, of die net terug kwamen om te landen. Omdat ik mijn solo tegen zonsondergang vloog, keek ik, als ik op downwind zat, volledig in de zon wat het in de gaten houden van andere vliegtuigen ook een stuk moeilijker maakte. Hierdoor kwam ik toen ik de eerste keer naar base draaide behoorlijk dicht bij een ander vliegtuig welke voor mij gezien van links kwam. Hierdoor moest ik de eerste keer een go-around maken. (Dat is dus niet landen, maar vol gas verder vliegen over de baan en terug klimmen naar circuit hoogte). De tweede keer dat ik op downwind zat zei de toren mij om een '360 to the left' te maken. Dit omdat er ruimte gemaakt moest worden voor andere vliegtuigen die in het circuit zaten.
De landingen die hierop volgden waren daarentegen niet om over te klagen. Echter was de eerste een beetje bumpy omdat ik de thottle niet volledig gesloten had. Maar de andere 2 waren gelukkig wel mooi. Na afloop werd ik door mijn instructeur al opgewacht om de rituelen af te leggen welke elke eerste solo student moet doen. Ik zou zeggen zie de foto's in het filmpje voor verdere details...(en nee er zit geen geluid bij)


Volgende keer staan er 2 uur met instructeur en 1,5 uur solo op het programma. Tijdens deze solo mag ik ook het circuit verlaten en alleen een training area in om te oefenen voor mijn 20 uurs check die daar direct op volgt.

Grtz..!

maandag 10 januari 2011

Bijna solo!

Bom dia!

Ik zou natuurlijk moeten beginnen met iets als gelukkig nieuw jaar. Maar het is nu al de 10e van de maand dus hoeft het eigenlijk niet meer hé?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb op deze über populaire blog. De reden....regen, wind, slecht zicht en laaghangende bewolking. En dit soms allemaal tegelijkertijd!! Ik heb, nadat ik tijdens de kerst een weekje naar huis ben geweest, maar liefst 2 uren gevlogen..Dit waren wel gelijk de 2 uren die nog ontbraken voor de 14 uur. (dit was zo'n beetje mijn magic number de afgelopen weken) Mijn volgende les zal dus DE vlucht zijn die mij mijn hele leven zal bijblijven, zo heb ik mij tenminste laten vertellen. Dit betekent: een kale kop, een afgeknipte stropdas, een koude tuinslang op je donder en, als goedmakertje, solo vliegen in de weekenden!!
Na mijn solo, die trouwens morgen 11-1-2011 (mooie datum niet?) zal plaatsvinden, zal ik van de gemaakte (video)beelden proberen een mooi filmpje te maken welke ik tzt op de blog zal gooien...
Overigens ben ik zaterdag nog met Charlotte, Raymon en Georgia naar het grootste winkelcentrum van Portugal en Spanje geweest. Echt niet normaal groot was het daar! Er zat zelfs een achtbaan in:P

Tot de volgende keer..!

woensdag 15 december 2010

Circuit training

Vandaag stond er circuit training op het programma. Ik stond hiervoor ingepland om 15.15 uur op de bravo (vliegtuig). Toen we richting het veld reden werd het al snel duidelijk dat dit niet de best dag zou zijn voor de eerste circuit training. De circuit training  bestaat namelijk uit het vliegen van circuits en het maken van zogenaamde touch and go's (dit is wanneer je na de landing meteen weer opstijgt). Er stond vandaag een cross wind (wind loodrecht op de baan) van 14 knopen. 25 is het maximale dat de TB200 aan kan. Dat is dus behoorlijk pittig voor de eerste keer. Al met al vond ik (en Mr. Medina ook) dat de landingen voor zo'n cross wind component best goed gingen. Deze circuit training was de eerste van 5. Daarna zal ik het circuit in mijn eentje moeten vliegen wat dan geld als de eerste solo. Morgen staat er een dubbele les op het programma. Dus vanavond weer even flink de boeken in!

Hier zijn nog de beloofde foto's:
Taxiën via twy N over het Apron naar parking position 4...
...En nog een keer...
....Engine shutdown en after parking checklist...
...En klaar!

dinsdag 14 december 2010

Pictures coming up!

In het vorige blog heb ik beloofd om foto's te plaatsen van het vliegveld en de kisten (met mij erin). Helaas vergeet ik 9 van de 10 om deze überhaupt te maken en als ik eraan denk heb ik mn camera niet bij me...Ik weet het...Hoe dan ik, ik moet morgen van 15.15 tot 16.15 vliegen. Ik ga dan ook eens een keertje extra vroeg de deur uit om wat mooie plaatjes te schieten. Niet tijdens de vlucht want dan, is 2 weken terug nog gebleken, wordt je van school gesodemieterd.
Voor de rest heb ik het hier in Évora nog prima naar mijn zin. Hoewel we nu met zn zessen in dit toch wel luxe appartement verblijven, kunnen we prima met elkaar overweg. Gezellig elke dag na het eten een potje bollen (kaartspelletje uit Goeree Overflakkee) een beetje leren en gamen, soms een filmpje kijken, je kent het wel..
Wat het vliegen betreft zijn er ook vorderingen te bemerken. Ik heb mijn achterstand een klein beetje in weten te halen en loop nu ongeveer gelijk met de rest. Sommige hebben natuurlijk het geluk dat zij worden ingepland als er op die ene regenachtige dag net een uurtje mooi weer is. Ik heb dat geluk, tot op heden, nog niet. Ik heb nu 8,3 uur en 7 landingen in mijn logboek staan. Ik weet het, in de 4 weken dat ik nu bezig ben is dat niet veel, maar als je dan hoort dat de student die hier vorig jaar december zaten maar 1 uurtje in heel december hebben gevlogen, dan is dit best netjes. Dit betekent dus dat als het weer de komende week een beetje meezit, ik al solo mag voordat ik volgende week donderdag naar Nederland kom!! Jaja...ik...SOLO, zonder instructeur, just me, myself and i..Ik kijk er nu al naar uit!!!

Grtz..

donderdag 2 december 2010

Time flies

Ik zit nu alweer zo'n 3,5 week hier in Évora maar het lijkt nog steeds als de dag van gisteren dat ik op Schiphol mijn ouders stond uit te zwaaien. Ze zeggen wel eens 'time flies when you're having fun'. Nou dat klopt dus aardig...Van de week zijn ook Charlotte, Tim en Jatinder aangekomen in (het toen niet zo zonnige) Évora. De groep is nu dus compleet. Wat vliegen betreft lijkt het ook al aardig op te schieten. Ik heb nu pas 3 keer gevlogen en volgens de planning mag ik al over 8 vluchten mijn eerste solo maken. Wat een heerlijk vooruitzicht!! Vanmiddag om 15.45 sta ik alweer gepland voor mijn 4e vlucht. Ik ga ook eens proberen om foto's te maken want zo is de blog natuurlijk een beetje saai.

Grtz..

Owh jah misschien nog wat foto's van de Cordoba:

zondag 28 november 2010

Ingetrokken in het huis

Na mijn eerste vlucht van afgelopen maandag mocht ik, na dinsdag te zijn gecanceld, vrijdag voor de tweede keer de lucht in. Na zelf (jawel) te hebben opgestegen zijn we via bacel naar area kilo gevlogen. Hier even een uurtje rondgevlogen en verder geoefend op klimmen en dalen. Ook weer even een rate 1 turn mogen maken. Het was fijn om te merken dat alle procedures en checklists een stuk vlotter gingen dan de vorige keer. Je komt dan ook met een veel fijner gevoel de kist weer uit na afloop en je hebt onderweg ook meer plezier van de vlucht. Maandag sta ik weer ingepland voor 1,5 uur. Hopen dat het weer een beetje meezit want de voorspellingen waren niet al te positief.
Zaterdag was de dag van een heleboel handtekeningen zetten. De verhuizing verliep goed. Na een kleine 1,5 uur had ik mijn kamertje ingeruimd en moesten er boodschappen worden gedaan en kon er gekookt worden. Nick, Kevin en Dannick kwamen mee eten dus het huis was al snel erg vol. Toch een leuke en gezellige avond gehad.
De woonkamer
                  
Zondag heb ik nog (voor het eerst sinds ik hier ben) een klein wandelingetje door Evora gemaakt:


maandag 22 november 2010

First flight

Vandaag was het dan zover; Ik ging voor het eerst vliegen!!
Ik stond ingepland voor 13.00 uur op de CS-DEL. Lekker vroeg naar het vliegveld gegaan zodat ik rustig alle voorbereiding kon treffen. Voor elke vlucht moeten we namelijk zelf e.e.a. regelen; zo moet er een mass and balance en performance berekening worden gedaan zodat je niet te zwaar weg gaat en minder baan lengte nodig hebt als dat beschikbaar is, het weer moet worden opgevraagd en er moet een vluchtplan worden ingediend. Bij de mass and balance berekening stuitte ik op een onverwacht resultaat; ik kwam uit in het nogo gebied. Na dat gemeld te hebben ben ik overgezet op een andere kist; de CS-DEB. Hiervoor kwam ik gelukkig wel goed uit met de berekeningen.
Om ongeveer 13.30 uur was het moment daar.."DIANA 161, CLEARED FOR TAKE-OFF RWY 01". Mijn instructeur Mr. Medina bracht vliegtuig in de lucht en vloog haar via waypoint PEDRA naar training area Charlie. Hier mocht ik dan eindelijk de controls overnemen. Ik heb eerst wat bochten gedraaid en vervolgens een aantal keren sneller en langzamer gevlogen. Daarna was het eerste uurtje alweer voorbij en mocht ik na de landing zelf terug taxiën naar parking position 6.
Morgenochtend sta ik alweer ingedeeld om 7.15 dus dat wordt voor het eerst hier in Evora een vroegertje.
Keep y'all posted..!

Grtz.

donderdag 18 november 2010

Huis en auto

Van school uit kregen (eigenlijk hebben we het zelf betaald) we de eerste maand hotel overnachting in het
Evora hotel in, jawel, Evora. Omdat we hier niet de hele 9 maanden kunnen verblijven, hebben we een huisje in Evora gevonden. Ik zal hier met 5 anderen (Michael, Tim-Erik, Charlotte, Nick en Raymon) gaan wonen. Het huis is echt groot! Totaal 6 slaapkamers en wel 4!! badkamers. Verder nog een vaatwasser, wasmachine, oven, magnetron en tv en waarschijnlijk nog meer. En dat alles voor maar 1500 euro!



























                                                           
















Ook heb ik samen met Tim-Erik een auto gekocht. Zonder auto ben je hier best wel kansloos want zelfs de dichtstbijzijnde supermarkt is al 15 minuten lopen...Veel keus aan 2e hands autootjes is hier niet. Maar gelukkig heeft iemand van school ons kunnen helpen met het vinden van een SEAT CORDOBA 1.4L uit '94..Ik ben er iig erg blij mee. Hij doet me alleen een beetje erg veel denken aan mijn polo die ik in Nederland had.

Simmen!

Zoals gemerkt waren de laatste berichtjes een beetje aan de incomplete kant. Dit komt omdat NLS had beloofd dat we in de maand dat we in het Evora hotel verblijven, we gratis internet zouden hebben. Dit was wel het geval, ware het niet dat na de 2e dag de router opeens weg was! Als gevolg hiervan moest ik dus een aantal keren internet kopen. Maar de router is weer terug dus heb weer genoeg tijd om te bloggen:)
Het programma in Evora bestaat uit 3 onderdelen op 3 verschillende type vliegtuigen; de TB200 (voor de single engine rating), de TB20 (voor de instrument rating) en de Seneca V (voor de multi engine rating).
Afgelopen maandag hebben we de theoretische toets gehad over de TB200. Na deze toets konden we eindelijk beginnen met de echte praktijk!! Dinsdag en woensdag heb ik mijn eerste 4 uur in de sim gemaakt. Ik heb hierna ook gelijk het eerste deel van mijn grading gehaald. Het vliegen van het B-patroon (gewoon straight en level vliegen gevarieerd met power changes en rate-one turns) Erg lastig om te doen maar volgens mijn instructeur is de sim vele malen gevoeliger dan het echte werk.
Woensdag middag weer gekeken of ik stond ingepland voor donderdag maar helaas. Ik was als enige vrij vandaag. Nooit gedacht dat ik het ooit nog jammer zou vinden dat ik niet naar 'school' moest. Gelukkig ben ik er zojuist wel achter gekomen dat ik morgen (vrijdag 19 november 2010) voor het eerst het luchtruim kies met de TB200!!! Morgen wordt dus een onvergetelijke dag waar ik later nog over zal bloggen.
Ik denk dat ik de blog nu wel even genoeg bijgewerkt heb. Hier onder nog wat plaatjes:

Dit is het vliegtuig waarmee ik morgen zal gaan vliegen: Is ie niet mooi(H)


En nog wat van het hotel:




maandag 15 november 2010

Eerste week in Evora

Van de week hebben we dus de hele week groundschool gehad. Dit bestond uit een aantal lessen over de Socota TB-200. Dit is het eerste vliegtuig waar ik mee zal gaan vliegen en tevens mijn eerste solo in zal gaan maken. Vandaag ook de hele dag op het vliegveld doorgebracht om te leren voor de toets van maandag. Dacht je dat je eindelijk klaar was met de theorie, moeten we eerst nog een aantal checklisten en alle ins en outs van het vliegtuig uit het hoofd leren. Gelukkig mochten we daarvoor wel oefenen in een kist die niet gebruikt werd. Echt zwaar relaxed om voor het eerst in dat toestel te stappen! En dan te bedenken dat je hier een aantal weken later ALLEEN de lucht mee ingaat!!!
Ik heb deze week ook een huis kunnen regelen aan de rand van het centrum van Evora. Samen met Michael, Tim-Erik, Nick en Charlotte zal ik hier de rest van de tijd wonen. Het huis wat we in Nederland op het oog hadden is ingenomen door Nick, Dannick, Kevin en Jatinder. Gelukkig is het huis dat we nu hebben veel beter dan dat. Er zit alleen geen zwembad bij maar we gebruiken dat van hun gewoon:P

Grtz…

donderdag 11 november 2010

Groundschool

Hier weer een update vanuit Evora. Vanuit het Evora hotel wel te verstaan. Maandag avond eindelijk aangekomen in dit toch wel luxe hotel. De vlucht verliep, op de landing na, goed. De piloten van TAP hadden nogal wat moeite om de kist onder een nogal hevige cross wind veilig aan de grond te zetten...
Dinsdag gelijk al begonnen met de groundschool voor de TB-200. Lange dagen zijn dit. Wordt maandag gelijk afgesloten met een toets. Als ik die heb gehaald gaan we dinsdag al beginnen met vliegen dus heb er zin in!
Beetje korte blog dit keer maar de gezamenlijke router is weg dus heb internet moeten kopen. half uur is bijna op dus..

Grtz.


vrijdag 5 november 2010

3 Days left..

Afgelopen 2 weken heb ik alles afgerond in hoofddorp. We zijn bij de Koninklijke Marechaussee geweest. Hier hebben we een kijkje mogen nemen in de wapenkamer en zijn een hoop te weten gekomen over de veilligheidsvoorzingen op Schiphol. Best wel interassant dus. Dinsdag had ik mijn engelse taaltoets. Hierbij wordt min of meer getoetsd of je jezelf voldoende duidelijk kan maken in het engels. De uitslag komt helaas pas over 10 dagen dus weet nog niet of ik hiervoor geslaagd ben...Gister dan de allerlaatste dag in hoofddorp. Begon met een cursus firefighting waarbij we een stukje theorie kregen en, in een simulator, wat brandjes moesten blussen. Was lache maar had van mij wat uitgebreider gemogen, maargoed...Als laatst zijn we nog met de hele klas nog langs alle leraren en gegaan om ze te bedanken.

Nu nog drie dagen te gaan tot mijn vertrek naar Évora. Vandaag zijn 4 van mijn klasgenoten al met de auto vertrokken. Maandag ga ik zelf met nog 4 anderen. Mijn volgende blog zal dus vanuit Portugal zijn!!

Grtz..

zaterdag 23 oktober 2010

Eindelijk klaar!

Zo dat was het dan..Gister de laatste 2 examens met succes afgerond waardoor ik nu alle 14 theorie vakken heb gehaald. Mn eindlijst van blok ziet er nu ongeveer zo uit:
- Airlaw: 93%
- IFR: 100%
- Operational Procedures: 96%
- Systems: 86%
- Mass and Balance: 93%
- Flight Planning and Monitoring: 85%
- Instrumentation: 89%
Het zijn natuurlijk niet de allerhoogste cijfers maar ik ben er iig tevreden mee!


Van de week even op school mijn Flight Files opgehaald. Hierin staat zo ongeveer alles wat we de komende 8 á 9 maanden in Évora gaan doen..Er zat ook een CD'tje bij met morse-codes..Leuk voor in het vliegtuig naar Portugal denk ik maar!

'S avonds nog wezen eten bij Sjapo en naar het logofeest van AI1009 geweest. Toen vanmorgen redelijk vroeg opgestaan om met Berry mijn kamer aan de Opaallaan 1122 leeg te ruimen...Ziet er toch raar uit zo als er nog amper wat in staat:P
Nu nog ongeveer 2 weekjes wachten om op maandag 8 november TAP vlucht 665 naar Lissabon te pakken..Heb er zin in!!! Maar eerst nog wat kleine cursussen volgen in Hoofddorp..


Grtz..!